چگونگی ختنه کردن زنان و عواقب بد آن + عکس

ختنه کردن دختران و زنان

چگونگی ختنه کردن زنان و عواقب بد آن + عکس

ختنه زنان

چگونگی ختنه کردن زنان و عواقب بد آن + عکس

 

ختنه زنانه نقض فاحش حقوق بشرزنان و دختران است. امروزه بیش از 200 میلیون زن و دختر در قید حیات، ختنه زنانه را در 30 کشور جهان درسراسر سه قاره تجربه کرده اند.

 

ختنه زنان و دختران سنتی ناپسندیده

ختنه زنان ودختران مبحثی بسیار قدیمی است. ریشه‌های آن به مصر باستان بر می‌گردد اما در همه نقاط جهان رواج دارد. علیرغم این که ختنه در مردان عمل مفیدی است ولی در زنان این عمل بدین صورت است که طي آن بخشي از آلت تناسلي زنانه به‌خصوص كليتوريس و لب‌های آن بريده می‌شود و ميل جنسي در زنان را تا حد بسيار بالايي نابود می‌کند، سابقاً در ميان اعراب بسيار متداول بوده است، اما امروزه نيز توسط گروه‌هايي از اعراب، بخصوص در شمال آفريقا مرسوم است. اين عمل موافقان و مخالفين خود را دارد. جوامع غربي صريحاً موضع خود را دراین‌باره اعلام كرده‌اند و اين عمل را غيرانساني و قرون وسطايي می‌دانند. اما گروهي از اعراب مسلمان اين كار را سنت پيغمبر اسلام می‌دانند و از آن دفاع می‌کنند.

طبق آمار سازمان ملل در سال ۲۰۰۳، ۹۷ درصد زنان متأهل مصری ختنه شده بودند. ختنه دختران در برخی نواحی جنوبی و غربی ایران نیز متداول است و بنیاد جمعیت سازمان ملل خواستار تعهد جدی‌تر دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری و اجرای برنامه‌هایی برای توقف و پیشگیری از ختنه زنان و دختران شده، زیرا طبق آمار هنوز هم به‌طور سالانه، سه میلیون دختر در معرض خطر ختنه قرار دارند. سازمان ملل، نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوق زنان، سال‌هاست که برای توقف چنین رسمی در جوامع آفریقایی، عربی و اسلامی تلاش می‌کنند. در چند کشور آفریقایی ازجمله مصر، قوانینی علیه ختنه زنان تصویب شده‌اند. در ایران هنوز انجام این سنت به‌طور رسمی تأیید نمی‌شود. در سال‌های اخیر مشاهده شده‌است کروه تروریستی داعش زنان را وادار به انجام عمل ختنه کردن می‌کند که در آینده عواقب سنگینی برای این زنان در پی خواهد داشت.
در هر ۱۰ ثانیه در نقطه‌ای از دنیا دختری را ختنه می‌کنند. و این برای دختران و زنان ختنه شده آغاز زندگی‌ای پر درد است. عفونت، درد و ناباروری تنها برخی از پیامدهای ختنه زنان‌اند. حدود ۱۴۰ میلیون زن در دنیا ختنه شده‌اند. هرسال ۳ میلیون زن به زیر تیغ ختنه‌گران می‌روند. بیش از ۶۰ سال است که مدافعان حقوق بشر علیه ختنه زنان Female Genital Mutilation مبارزه می‌کنند. ششم فوریه روز (17 بهمن ماه) جهانی مبارزه با ختنه زنان است.

انواع و روش ختنه در دختران
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی ختنه ، قطع آلت تناسلی و یا ناقص سازی جنسی زنان به ۴دسته تقسیم می‌شود:
برش اطراف کلیتوریس انجام می‌شود که در ایران این نوع بیشتر انجام می‌شود.
قطع کلیتوریس یا بخشی از آن
این نوع ختنه به ختنه فرعونی معروف است در واقع قطع بخشی یا دوختن دو طرف است.
نوع آخر بیشتر در میان قبایل آفریقای مرکزی رایج بوده عبارت است از هرگونه عمل خطرناک دیگر بر روی آلت تناسلی زنان برای رسیدن به مقاصد غیر پزشکی

دلایل واهی برای ختنه زنان و دختران
ختنه زنان و دختران موجب خون‌ریزی‌های شدید می‌گردد و درعین‌حال می‌تواند مشکل ادرار و عفونت را نیز ایجاد کند. این عمل همچنین می‌تواند ولادت زنان را پیچیده کند و خطر مرگ نوزادان را نیز افزایش دهد. شماری از زنان و دختران در نتیجه ختنه حتی جان می‌بازند و بسیاری از زنان و دختران از نتایج روانی این عمل به‌شدت رنج می‌برند.
عوامل فرهنگی و اجتماعی در عقب ختنۀ زنان و دختران وجود دارد. یکی از دلایل که در مورد گفته می‌شود، آماده کردن دختران برای ازدواج است. اعتقاد بر این است که این ختنه آرزوی هم‌خوابگی را در دختران کاهش می‌دهد تا آنان بکارت خود را قبل از ازدواج و وفاداری خود را در جریان ازدواج، حفظ کنند. بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی‌‌، از دلایل موجه جلوه دادن ختنه دختران،” مفید بودن آن از نظر بهداشتی، کمک به‌سلامتی، پیدا کردن روح پاک، زیبایی بدن دختر، کنترل تمایلات جنسی او تا قبل از ازدواج، نگهداری باکرگى دختران جوان تا زمان ازدواج، تأمین لذت جنسی بیشتر برای مردان، روح خبیث در این بخش از آلت تناسلی زن نهفته است و می‌بایستی آنرا از میان برداشت و این عمل به تولد بچه یاری می‌رساند و نگه‌داشتن رسم و رسوم نسل‌های گذشته” عنوان‌شده است.

عوارض ناشی از ناقص سازی جنسی (ختنه کردن)
درد، خونريزي، شوك، ( اين عمل بدون بيهوشي عمومي يا موضعي انجام می‌گرفته است)
به دلیل درد زیاد دختران از خروج ادرار جلوگیری ‌می‌کنند.
به علت بی‌تجربگی جراح که معمولاً از پیرزن‌های روستاست صدمات ارگانی به شخص وارد می‌شود.
دردهای شدید در زمان دوران قاعدگی، عفونت‌های مکرر دستگاه تناسلی و تخمک‌ها، عفونت در دستگاه ادرار و کلیه‌ها
خطرهای مختلف در هنگام زایمان ناشی از خونریزی و عفونت
ايجاد جوش گاه (اسكار) در قسمت بریدگی‌ها با طول و گستردگى زياد
مشکلات نازایی و بارداری و با شدت بیشتر هنگام وضع حمل
سندرم بی‌اعتمادی و اضطراب در میان دختران کوچکی که خانواده‌هایشان ناگهان آن‌ها را به زیر تیغ بیگانه‌ای سالخورده فرستاده‌اند شعله‌ور شده و آنان را دچار افسردگی‌های شدید می‌کند.

چگونگی ختنه کردن زنان و عواقب بد آن + عکس

ختنه زنان نقض فاحش حقوق زنان و دختران

به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:

ختنه زنانه نقض فاحش حقوق بشرزنان و دختران است. امروزه بیش از 200 میلیون زن و دختر در قید حیات، ختنه زنانه را در 30 کشور جهان درسراسر سه قاره تجربه کرده اند.

در صورت عدم اقدام سریع و هماهنگ، بیش از 68 میلیون دختردیگر تا 2030 در معرض این اقدام زیان آور قرار خواهند گرفت. با مشارکت سیاسی قوی، در چند کشور شاهد موفقیت هستیم.اما این پیشرفت با توجه به رشد جمعیت کافی نیست. هم اکنون در صورت عدم اقدام ما، تعداد موارد افزایش خواهد یافت.

توسعه ی پایدار نمی تواند بدون احترام کامل به حقوق بشر زنان و دختران محقق شود. هدف پنجم توسعه پایدار، با تمرکز بر برابری جنسیتی، خواستار حذف ختنه زنانه تا 2030 است.

سازمان ملل متحد همراه با اتحادیه اروپا ابتکار ویژه ای را که شامل تعهداتی جهانی و چند ساله است، با هدف ایجاد مشارکت قوی و تلاش های هماهنگ در راستای پایان دادن به تمام انواع خشونت علیه زنان و دختران، از جمله ختنه زنانه، آغاز کرده است.

با توجه به کرامت، سلامت و رفاه میلیون ها دختر در معرض خطر،هیچ زمانی برای تلف کردن وجود ندارد. باهم می توانیم و باید به این اقدام زیان آور پایان دهیم.

چگونگی ختنه کردن زنان و عواقب بد آن + عکس

دلایل اصرار برخی از زنان و مادران بر ختنه کردن دختران چیست؟

ختنه دختران عملی کاملاً زنانه است. این زنان هستند که دختر را وادار می‌کنند و در حین عمل زنان حضور دارند، جشن و شادمانی اگر باشد زن‌ها انجام می‌دهند. مردها بی‌تفاوت از کنار این قضیه می‌گذرند و به روی خودشان نمی‌آورند. یک سؤال پیش می‌آید چرا زنان آن‌قدر اصرار دارند. چرا مادران اندر اصرار دارند. در واقع یکی از پدیده‌هایی که در جوامع مردسالار وجود دارد این است که از زنان استفاده می‌شود تا مردسالاری را بازتولید کنند.

خیلی وقت‌ها دیده می‌شود که مرد بخشی از قدرت خود را برای نظارت بر دیگران به زن‌ها منتقل می‌کند. تنها تا زمانی زن می‌تواند قدرتمند باشد که هنجارهای مردانه را رعایت کند. مادر باید دقیقاً آنچه را که پدر می‌خواهد اعمال کند. این مادران هستند که بر مثله سازی بدن دختران خودشان تأکید می‌کنند تا آنچه را که مردان اصلاً در موردش صحبت نمی‌کنند انجام دهند تا رضایت مردان را کسب کنند. خود زن‌ها هستند که آن را بازتولید می‌کنند.

شیعه در مورد ختنه زنان چه می‌گوید؟
طبق مذهب شیعه ختنه كردن زنان واجب نیست، ولی جایز می‌باشد، نزد علمای اهل سنت نیز مشهور عدم وجوب است. ابن قدامه در کتاب مغنی تصریح کرده که قول علما، عدم وجوب است. در حال حاضر در محیط اسلامی به این امر عمل نمی‌شود. زیرا به‌اتفاق علمای شیعه جزء واجبات نیست. استفتاء جدید آیت آلله مکارم شیرازی (مدظله) این گونه بیان می‌شود که لزومی ندارد اقدام به چنین کاری کنند.
از حضرت آیة الله سیستانی (مد ظله) سؤال شد که بعضی می‌گویند ختنه زنان سنت اسلامی است و شایسته می‌باشد والدین آن را اجرا نمایند، و برخی دیگر می‌گویند این کار به دختر آسیب می‌رساند و باید از آن اجتناب نمود، نظر شما چیست؟
اگر منظور از ختنه دختر بریدن پوسته عضو جنسی زن باشد، صحیح آن است که این کار سنت شرعی نیست، بلکه در صورتی‌ که به دختر آسیب برساند حرام می‌باشد. و اما قطع خود عضو جنسی زن و یا قطع قسمتی از آن به یقین جنایتی در حق دختر محسوب می‌شود و برای والدین هیچ‌گونه مجوزی در اقدام به آن وجود ندارد و الله العالم.

گردآوری : مجله اینترنتی سرمه

آلت تناسلی زناناز بین رفتن حس تحریک پذیری زن بعد از ختنهچرا زنان را ختنه می کنند؟ختنهختنه چیستختنه کردن دخترانختنه کردن زنانعکس ختنه کردن دخترانعوافب بد ختنه زنان
Comments (0)
Add Comment