دلیل رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 96

احمدی نژاد رد صلاحیت شد

دلیل رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 96

تایید نشدن احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان

دلیل رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 96
دلیل رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 96
دلایل رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری که بعد از اعلام اسامی تأیید شدگان از سوی شورای نگهبان شکل گرفت را در ادامه بخوانید.

محمود احمدی نژاد رد صلاحیت شد و حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی هاشمی طبا و مصطفی میرسلیم به عنوان ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم معرفی شده اند. (این خبر را در اینجا دنبال کنید) اما پیش از این رخداد بسیاری بر این باور بودن که صلاحیت او برای نامزدی دوباره انتخابات زیر سوال است. دلایل این افراد را در ادامه می خوانید:

نامزدی محمود احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری وضعیت انتخاباتی اردوگاه اصولگرایان را به‌ هم ریخته است. فعالان سیاسی این جریان امیدوارند شورای نگهبان با ردصلاحیت احمدی نژاد این سنگ را از پیش پای نامزدهای اصلی آنها بردارد. اصلاح طلبان و اعتدالگرایان نیز از ردصلاحیت احتمالی احمدی نژاد سخن می گویند اما برخی از آن ها معتقدند بهتر است احمدی نژاد در فرآیند انتخابات بماند و با رای مردم کنار رود.

دلیل رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 96
دلیل رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری 96

احمد توکلی با ارسال نامه سرگشاده‌ای به اعضای شورای نگهبان، با اشاره به مواردی از تجربه کشورداری و مدیریتی محمود احمدی نژاد، وی را فاقد صلاحیت‌های مصرح در قانون برای تصدی ریاست جمهوری دانست و خواستار رد صلاحیت وی شد.
به گزارش قانون به نقل از الف در این نامه آمده است: درباره داوطلبی آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد به دلایل مشروح زیر به طور اطمینان بخش می‌توان نتیجه گرفت که مشخصات لازم برای تائید صلاحیت را از دست داده است یا از اول نداشته ولی رو نشده بود:
عدم اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی
مبانی جمهوری اسلامی شاید بهتر از همه جا در اصل یکصد و هفتاد و هفتم جمع شده باشد که وجوه غیرقابل تغییر قانون اساسی را روشن می‌سازد:
اسلامی بودن نظام
مبتنی بودن همه قوانین و مقررات بر احکام و موازین اسلامی
پایه‌های ایمانی و اهداف اصلی جمهوری اسلامی
حکومت و ولایت امر
دین و مذهب رسمی کشور
اداره امور با اتکای به آرای عمومی ترجمان اغلب این مبانی در شکل شاخص ارزیابی را می‌توان میزان تبعیت از ولایت فقیه و کار براساس قانون دانست؛ یعنی تمسک و احترام به اسلامیت و جمهوریت نظام.

در ادامه این نامه آمده است آقای احمدی‌نژاد به ولایت فقیه پایبند نیست. غیر از موارد اعلام نشده که سیاستمداران دست اندر کار از وی سراغ دارند، شرح به دو حادثه روشن در این باره کافی است:
عدم تمکین نسبت به دستور رهبری در انتصاب مشایی
پس از آنکه احمدی‌نژاد حکم معاون اولی را به رحیم مشایی داد که خبر آن در تاریخ 27 تیر 1388 منتشر شد، بلافاصله در همان تاریخ 27 تیر، رهبر انقلاب طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «… لازم است انتخاب مزبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد.» ولی آقای احمدی‌نژاد از اجرای این دستور صریح طفره رفت و پیغام شفاهی متعاقب نامه نیز نتیجه نداد. جناب آقای ابوترابی و بنده جداگانه از طریق دفتر از حکم رهبری و استنکاف رئیس‌جمهور مطلع شدیم و در تاریخ 30 تیر 88 ضمن مصاحبه ماجرا را آشکار کردیم تا فشار افکار عمومی وی را مجبور به اطلاعت کند. ولی در همین روز ثمره هاشمی دستیار ارشد احمدی‌نژاد طی مصاحبه‌ای اعلام کرد «در انتصاب آقای مشایی به معاونت اولی رئیس‌جمهور هیچ تجدیدنظری صورت نخواهد گرفت» (خبر آنلاین 30/04/1388) و روز بعد 31 تیر 88 آقای احمدی‌نژاد در مراسم تودیع مشایی از معاونت گردشگری رئیس‌جمهور به مدیحه‌سرایی از مشایی می‌پردازد و او را مرد بزرگ، برادری پاک و مؤمن، چشمه‌ای زلال که ذره‌ای غش در او نیست و به ایشان هجوم می‌شود و «متأسفانه برخی وی را نمی‌شناسند» وصف می‌کند.
ادامه فشار افکار عمومی [و انتشار تصویر نامه مقام معظم رهبری در 2/04/88] سرانجام در تاریخ3 مرداد در قالب استعفای رحیم مشایی و پذیرش آن، دستور ملغی کردن حکم انتصاب را منتفی کرد. در واقع به جای الغای حکم آن را بدون موضوع ساخت.
خودسری در قبال دستور ولی امر در ماجرای عزل وزیر اطلاعات بعد از آنکه آقای مصلحی یکی از مسئولان تحت حمایت مشایی در وزارت اطلاعات را عزل می‌کند، احمدی‌نژاد روز شنبه 27/1/90 او را می‌خواهد و به او می‌گوید استعفا بده و مشاور امنیتی باش. آقای مصلحی هر دو پیشنهاد را رد می‌کند و موضوع به دفتر رهبری خبر داده می‌شود. روز یکشنبه در پایان جلسه هیأت دولت آقای احمدی‌نژاد خبر استعفای دروغین وی و پذیرش مشاورت امنیتی را در جلسه اعلام می‌کند. از آن طرف حضرت آقا نامه‌ای به رئیس‌جمهور می‌نویسد و خودشان در پاکت می‌گذارند و به دست یکی از اعضای دفتر می‌دهند تا مستقیم به دست رئیس‌جمهور بدون آنکه نامه را ثبت کنند. (رعایت نهایت اخلاق) حامل نامه بیرون جلسه هیأت دولت وقتی آقای احمدی‌نژاد از جلسه خارج می‌شود نامه را به دست وی می‌دهد. او پاکت را باز می‌کند و می‌گوید دیگر دیر شده فردا خودم خدمت آقا می‌رسم. دوباره آقا پیام شفاهی می‌دهند که همین امشب باید اصلاح شود؛ اما خبری نمی‌شود. بعد از جلسه هیأت دولت، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ساعت 21:02 خبر جعلی استعفا و پذیرش مشاورت را منتشر می‌سازد. بلافاصله بعد از انتشار این خبر دروغ، از دفتر رهبری به سایت‌ها از جمله سایت الف گفتند که خبر را بردارند اما این خبر دروغ در روزنامه‌های دوشنبه از جمله روزنامه ایران منتشر شد. روز دوشنبه آقای احمدی‌نژاد در ملاقات با حضرت آقا هرچه می‌کوشد، رهبری از ابقای مصلحی صرف نظر نمی‌کند. رهبری طی نامه‌ای به تاریخ سه‌شنبه 30/1/90 به آقای مصلحی، به وی دستور می‌دهند که در محل کار خود حاضر شود بدون آنکه «کوچکترین فترت و سستی در انجام وظایف قانونی پیش آید» وزارتخانه را اداره کند.
آقای احمدی‌نژاد با آنکه این همه اصرار را مشاهده می‌کند، زیر بار نمی‌رود. روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان در نامه‌ای خطاب رئیس‌جمهور، او را از سرکشی نهی می‌کرد. آن هم سودی نبخشید. در جلسه بعدی هیأت دولت، روز چهارشنبه مصلحی دعوت نمی‌شود، سفر آخر هفته هیأت دولت به کردستان بود که باز آقای مصلحی دعوت نمی‌شود. شنبه 3/2/90 پس از بازگشت از کردستان آقای احمد نژاد خانه‌نشینی را آغاز کرد. در مدت 11 روزه خانه‌نشینی ده‌ها شخصیت از جمله آیت‌الله جنتی و آیه الله یزدی از سر خیرخواهی با او صحبت کردند ولی نصیحت هیچ کدام مؤثر نشد. سرانجام وقتی از لجاجت و سرکشی نتیجه‌ای نگرفت مدعی شد که در این مدت بیمار بوده است. از آیت‌الله جنتی بپرسید جمله معروفی را که خطاب به احمدی‌نژاد فرمودند چه بود. عدم اجرای دستورات ولی‌فقیه در ضمن مطالب آتی نیز آشکار می‌شود.

حامیان احمدی نژاد او حمید بقایی را نامزد “جبهه عدالتخواه” معرفی می کنند. با وجود این که داوری این توئیت را منتشر کرده است، اما در توئیتی دیگر تاکید کرده است “میزان “رای ملت” است نه “سلیقه شورای نگهبان”. او همچنین توئیت کرده است: «نه تنها در رقابت کاذب بنی امیه و بنی عباس مشارکت نمیکنیم بلکه آن را برهم می زنیم.»

در حالی که بحث بر سر تائید یا رد صلاحیت محمود احمدی نژاد بحث های زیادی در گرفته است اما او معتقد است هیچ دلیلی برای ردصلاحیتش وجود ندارد.

احمدی نژاد بعد از ثبت نام برای شرکت در انتخابات در پاسخ به خبرنگارانی که او را در همین زمینه مورد سئوال قرار داده بودند گفت: “رهبری به من توصیه کردند که در انتخابات کاندیدا نشوم… بعضی می گویند این توصیه نهی کامل است. اما آنچه رهبری گفتند یک توصیه است.”

البته او از امکان ردصلاحیتش به خاطر اتفاقات دوره دوم ریاست جمهوری اش چیزی نگفته است.

بیشتر بدانید ….

 

منبع : خبرگزاری قانون

گردآوری : مجله اینترنتی سرمه

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوال امنیتی *